Förvaltningsrätten i Linköping
 

Kommunfullmäktige i Vadstena kommun hade inte rätt att återkalla förtroendeuppdrag

Mål: 562-25
Förvaltningsrätten i Linköping upphäver Kommunfullmäktige i Vadstena kommuns beslut om återkallelse av samtliga förtroendeuppdrag i olika nämnder och instanser, beslut om adjungering till valberedningen, val till de aktuella förtroende-uppdragen samt beslut om inkallelseordning.

Kommunfullmäktige i Vadstena kommun beslutade den 7 januari 2025  bland annat att återkalla samtliga uppdrag för förtroendevalda i ett antal nämnder och andra organ samt för revisorerna. Anledningen till besluten var att kommunen ansåg att nya majoritetsförhållanden uppkommit till följd av ny valsamverkan. Besluten överklagades av en kommunmedlem som framförde som huvudsakliga argument att beslutet om återkallelse strider mot 4 kap. 10 § kommunallagen, att besluten föregåtts av bristande beredning samt att vissa ledamöter varit jäviga vid besluts­fattandet. Kommunfullmäktiges beslut om återkallelse av förtroendeuppdrag för revisorer överklagades av ytterligare fem kommunmedlemmar som begärde att förvaltningsrätten skulle pröva om beslutet var förenligt med 12 kap. 4 § kommunallagen.

Förvaltningsrätten har prövat besluten genom laglighetsprövning och anser att beslutet att återkalla uppdragen för förtroendevalda strider mot 4 kap. 10 § kommunallagen.
- Vi anser att det behöver finnas en ny tydlig majoritet i kommunfullmäktige för att nya majoritetsförhållanden ska anses ha uppstått. Så är inte fallet, säger Kristina H Samuelsson, rådman.

Förvaltningsrätten bedömer vidare att beslutet om adjungering till valberedningen strider mot kommunfullmäktiges arbetsordning samt att beslutet om återkallelse av revisorers förtroendeuppdrag saknar stöd i kommunallagen. Eftersom beslutet om återkallelse av förtroendeuppdragen upphävs blir följden att även kommun­fullmäktiges beslut om val till de aktuella förtroende­uppdragen och om inkallelseordning ska upphävas. Förvaltnings­rätten har dock inte funnit att det förelegat jäv vid besluts­fattandet eller att det funnits brister i beredningen av besluten.

Rättens dom var enhällig och kan överklagas till kammarrätten.

Fakta

Socialdemokraterna (S) och Moderaterna (M) ingick tidigare i en valsamverkan och hade till följd av detta 19 mandat av totalt 35 mandat i kommunfullmäktige. Efter att samarbetet mellan dem brutits och fem socialdemokratiska ledamöter lämnat partiet ingick M ny valteknisk samverkan med Kristdemokraterna (KD) och de fem oberoende ledamöterna med beteckningen Ansvar för Vadstena. De har därefter tillsammans 17 mandat av totalt 35 mandat och utgör därmed den största minoriteten i kommunfullmäktige. Kommunfullmäktige beslutade till följd av detta att återkalla förtroendeuppdragen och att förrätta nyval i ett antal nämnder och andra organ i syfte att få majoritetsförhållandena i dessa att överensstämma med förhållandena i kommunfullmäktige.

Besluten överklagades av flera kommunmedlemmar till Förvaltningsrätten i Linköping som har prövat överklagandena inom ramen för en laglighetsprövning.

Vid en laglighetsprövning är domstolen begränsad till en prövning av om beslutet ska upphävas på någon av de fyra grunder som anges i 13 kap. 8 § kommunallagen (2017:725). Domstolen har alltså ingen möjlighet att pröva beslutets lämplighet eller sätta att annat beslut i dess ställe.

Ett överklagat beslut ska enligt 13 kap. 8 § kommunallagen upphävas om, det inte kommit till på lagligt sätt, beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen, det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det, eller beslutet annars strider mot lag eller annan författning.

Enligt 4 kap. 10 § första stycket kommunallagen får fullmäktige återkalla uppdragen för samtliga förtroendevalda i en nämnd eller för samtliga förtroendevalda som anges i 2 § första stycket när den politiska majoriteten i nämnden inte längre är densamma som i fullmäktige, eller vid förändringar i nämndorganisationen.

Under de år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska nyvalda fullmäktige välja revisorer för granskning av verksamheten under de fyra följande åren enligt 12 kap. 4 § kommunallagen.