Information gällande tingsrättens uppdragslistor
Vem som ska förordnas av tingsrätten för ett uppdrag avgörs i varje enskilt fall av handläggande domare eller annan anställd vid tingsrätten som har delegation att besluta om det. De personer som förordnas ska vara lämpliga för uppdraget. Tingsrättens huvudsakliga ansvar vid ett förordnande är att se till de tilltalades, målsägandens, barnens och övriga aktörers intresse av att få kvalificerad hjälp. Det intresset är överordnat juristernas intresse av att få förordnanden.
Som ett internt arbetsredskap och stöd i beslutsfattandet har tingsrätten olika listor på personer som bedömts kunna förordnas för olika typer av uppdrag. Att en person förts upp på listan innebär att personen, av tingsrätten, generellt bedömts lämplig för uppdrag av det slag som listan avser. Tingsrätten ställer därför vissa minimikrav, samt utgår från vissa kriterier vid bedömning av om en person ska finnas med på någon av tingsrättens olika listor.
Ändras förutsättningarna i något hänseende som är av intresse för de krav och kriterier som tingsrätten har ska detta omgående anmälas till tingsrätten. Ändrade kontaktuppgifter ska också anmälas omgående, liksom förhinder för någon som förekommer på listan att under viss tid åta sig uppdrag.
Anmälan till uppdragslistorna
Den som vill föras upp på någon av uppdragslistorna anmäler detta via tingsrättens hemsida. Det är upp till anmälaren att visa att denne uppfyller tingsrättens krav och kriterier, såsom relevant utbildning och erfarenhet. Exempel på relevanta erfarenheter är tingsnotarietjänstgöring och tidigare erfarenheter från uppdrag som ombud eller biträde.
Anmälningarna till uppdragslistorna behandlas inte löpande. Som utgångspunkt hanterar tingsrätten inkomna anmälningar om att föras upp på listorna en gång per kvartal.
Innan beslut om uppförande bereds domarna på tingsrätten möjlighet att yttra sig över de som anmält sitt intresse. Om synpunkter framkommer som gör att personens lämplighet för aktuell uppdragslista kan ifrågasättas kan det innebära att personen inte förs upp, trots att uppställda formella kriterierna är uppfyllda.
Tingsrätten förbehåller sig rätten att kontrollera om advokat som ansökt till någon av uppdragslistorna uppfyller de kvalifikationskrav som advokatsamfundet uppställt för aktuell uppdragstyp.
Avförande från uppdragslistorna
De person som inte längre önskar vara uppförd på någon av tingsrättens uppdragslistor har rätt att omedelbart bli avförd.
Kritik från allmänheten, huvudmän, andra myndigheter eller tingsrättens anställda, som gör att en persons lämplighet för en viss uppdragslista kan ifrågasättas, kan innebära att en person avförs från uppdragslistan. Innan en person förs av från en uppdragslista ska personen beredas tillfälle att bemöta de synpunkter eller annan information som aktualiserat frågan om avförande.
Kontaktuppgifter
Ändras förutsättningar som angivits vid anmälan om att sättas upp på tingsrättens listor i något hänseende ska detta omgående anmälas till tingsrätten. Ändrade kontaktuppgifter inklusive byte av byrå ska också anmälas omgående, liksom förhinder att under viss tid åta sig uppdrag.
Tingsrätten följer upp efterlevnaden av kriterierna. Visar det sig att en uppdragstagare inte längre uppfyller de grundläggande kraven kommer han eller hon att avföras från uppdragslistorna.
Principer för tingsrättens användning av uppdragslistorna
Syftet med uppdragslistorna är att uppdragen över tid ska fördelas jämnt mellan de som förekommer på listorna.
Lämplighetsbedömningen avseende varje enskilt uppdrag görs av beslutsfattaren. Det kan innebära att det i mål som exempelvis avser allvarlig, ovanlig eller komplicerad brottslighet samt i mål med unga tilltalade kan förordnas en advokat med särskild erfarenhet oaktat tidigare fördelning.
En beslutsfattare är alltid fri att bedöma att en person inte är lämplig för ett visst uppdrag trots att personen finns upptagen på den aktuella uppdragslistan eller att en person är lämplig trots att denne inte förekommer på listan.
Härutöver gäller följande:
- Om en person förordnas efter begäran av den enskilde räknas inte detta som en fördelning via uppdragslistorna.
- Om tingsrätten plockat ut någon för ett uppdrag och denne åtar sig uppdraget ska det noteras i systemet som ”accepterat”
- När någon som finns på en lista tackar nej till ett uppdrag ska det noteras i systemet som ”nekat”.
- När någon som finns på en lista tackar nej till ett uppdrag på grund av jäv ska det inte påverka ordningen i uppdragslistan.
- Om förhör i målet är planerat inom 24 Hs ka det inte påverka ordning-en om den tillfrågade inte har möjlighet att närvara.
- Om en person som finns på en lista inte går att nå eller snabbt besked inte kan erhållas ska detta noteras i systemet som ”ej svar” (Att det är upptaget eller att det är stängt under lunchtid och efter normal kontors-tid bör inte räkas som att det inte har gått att få svar).
- Nekade och accepterade uppdrag samt ”ej svar” räknas i systemet samman till ett totalt antal erhållna uppdrag.