Krav och beräkning av meriter

Du måste uppfylla vissa grundkrav för att kunna bli notarie. Om du får en notarieanställning beror sedan på dina dokumenterade meriter från examen och eventuell erfarenhet av juridiskt arbete.

Antagningskrav

För att kunna anställas som notarie krävs:

  • Svenskt medborgarskap
  • Juristexamen eller jur.kand. examen

För att kunna bli notarie måste du även vara lämplig. Du får till exempel inte ha varit dömd för vissa typer av brott. Därför gör Notariekansliet en kontroll mot belastningsregistret inför beslut om anställning. Om du finns med i registret görs en bedömning av om det utgör hinder för anställning.

Är notarieanställning något för dig?

Som medarbetare inom Sveriges Domstolar behöver du motsvara högt ställda krav på omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet samt följer gällande lagar.

För att trivas på domstol och lyckas i ditt arbete som notarie behöver du också ha följande egenskaper:

  • Du har goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig tydligt och korrekt både muntligt och skriftligt.
  • Du har förmåga att vara entusiastisk, positiv och kan arbeta konstruktivt även i pressade situationer.
  • Du är öppen för att både få och ge konstruktiv feedback och hanterar frågor och problem direkt och öppet.
  • Du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ samtidigt som du har lätt för att samarbeta.

Som person är du nyfiken och har förmåga till förändring samt vill utveckla såväl dina juridiska kunskaper som din juridiska metod.  

Beräkning av meriter

För att kunna besluta om vem som får notarieanställning gör Notariekansliet en beräkning av dina meriter utifrån ett poängsystem som bygger på två delar.

Hänsyn tas till:

  • Examensbetyg
  • Erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete

Delarna vägs samman till en sammanlagd meritpoäng som avgör hur notarieanställningarna fördelas.

Anställningarna går till dem som uppfyller antagningskraven och har den högsta meritpoängen av alla dem som sökt respektive anställning.

Så här kan en sökandes totala meritpoäng se ut:

Juristexamen 390 meritpoäng
Jurist på advokatbyrå 10 meritpoäng
Totalt 400 meritpoäng

 

Meritberäkning av examen

Meritberäkning av juridiskt arbete

Tillgodoräknande - vad är det?

Tillgodoräknande innebär att notarietiden vid domstolen förkortas. Det har alltså inget att göra med huruvida man får meritpoäng för tidigare utfört kvalificerat juridiskt arbete.

Den 7 juli 2022 beslutade regeringen om ändringar i notarieförordningen.

Ändringarna avser 3 och 8 §§ i notarieförordningen och innebär att den som ansöker om notarietjänstgöring och vill att tidigare arbetslivserfarenhet ska tillgodoräknas, måste begära detta i sin ansökan. Om tillgodoräknande begärs gör Domstolsverket liksom tidigare en bedömning av om det finns förutsättningar för tillgodoräknande. Som mest kan sex månader tillgodoräknas, vilket innebär att en ordinarie notarietjänstgöring blir 18 månader istället för 24.

En förlängd notarietjänstgöring vid Mark- och miljödomstolarna alternativt Patent- och marknadsdomstolen blir 24 månader istället för 30. Om tillgodoräknande inte begärs får även den med tidigare arbetslivserfarenhet tjänstgöra full tid i domstol för respektive anställning. Tjänstgöringens längd anges i beslutet om anställning och kan sedan inte ändras under notarietjänstgöringen.

Frågor och svar

Vad är skillnaden mellan meritpoäng och tillgodoräknande?

Kan jag ansöka om jag har utländsk examen och ett utlåtande från Högskoleverket om att min examen motsvarar en svensk juristexamen?

Kan jag tillgodoräkna mig andra studier än de som ingår i juristexamen?

Jag har tillgodoräknade studier i min juristexamen, hur gör jag då?

Hur gör jag om jag inte vill/kan be min nuvarande arbetsgivare om ett arbetsintyg?

Hur beräknas meritpoängen om jag arbetat deltid?

Notarietjänstgöringen regleras i Notarieförordningen (1990:469). 

Uppdaterad
2024-12-04