Vem som ska förordnas av förvaltningsrätten för ett uppdrag som offentligt biträde i ett mål avgör i varje enskilt fall av målansvarig domare eller annan anställd som har delegation att besluta om det.
Utgångspunkten är att domstolen på ett sakligt och objektivt sätt ska fördela uppdragen jämnt över tid bland de jurister i domstolens verksamhetsområde som vill ha och är lämpliga för sådana uppdrag. Förvaltningsrätten har som ett led i detta beslutat att tillämpa olika uppdragslistor som ett internt arbetsredskap och stöd i beslutsfattandet.
Att en person förts upp på listan innebär att personen, av förvaltningsrätten, generellt bedömts lämplig för uppdrag av det slag som listan avser. Förvaltningsrätten ställer därför vissa minimikrav, samt utgår från vissa kriterier vid bedömningen av om en person ska finnas med på någon av förvaltningsrättens listor.
Ändras förutsättningarna som påverkar de krav och kriterier som ställs upp ska detta omgående anmälas till förvaltningsrätten. Ändrade kontaktuppgifter ska också anmälas omgående, liksom hinder för någon som finns på listan att under viss tid åta sig uppdrag.
Vill du föras upp på en eller flera listor, följ relevant länk nedan.