Förvaltningsrättens bemötandepolicy

Bemötande i telefon

  • Det ska vara lätt för dig att komma i kontakt med oss under ordinarie öppettider.
  • Om du söker en viss person som inte finns tillgänglig ska du få ett besked om när hen beräknas vara tillbaka eller bli erbjuden möjlighet att bli återuppringd.
  • När du ringer ska vi lyssna aktivt och ge dig tid att framföra ditt ärende.
  • Vid behov ska vi erbjuda dig information om hur vi handlägger och avgör målen.

Bemötande i skrift

  • Skrivelser och domar från förvaltningsrätten ska ha ett klart och enkelt språk.
  • På vår hemsida ska du lätt kunna hitta information om bland annat aktuella handläggningstider i ett flertal måltyper, hur en muntlig förhandling går till och hur vi handlägger målen.
  • Den information som du hittar på vår hemsida ska vara uppdaterad och korrekt.
  • Förfrågningar till domstolen ska besvaras så snabbt som det är möjligt.

Bemötande vid besök på domstolen

  • Domstolen ska vara en lugn och trygg miljö.
  • Du ska få ett vänligt och respektfullt bemötande.
  • I domstolens lokaler ska du lätt kunna hitta information om hur en muntlig förhandling går till och hur vi handlägger målen med mera.
  • Vi ska finnas tillgängliga för att kunna besvara frågor och visa dig tillrätta både före och efter en förhandling.
  • Som part ska du ges möjligheten att använda dig av enskilda väntrum.
  • Om en förhandling är försenad med mer än fem minuter ska du informeras om förseningen och när förhandlingen förväntas börja.

Bemötande under en muntlig förhandling

  • Som part vid muntlig förhandling ska du få information om vilka deltagarna i förhandlingen är och hur förhandlingen kommer att gå till.
  • Under förhandlingen ska du få ett vänligt och respektfullt bemötande och vi ska lyssna aktivt.
  • Tonen under förhandlingen ska vara god och alla parter ska få komma till tals.
  • Vi ska förklara vad som händer med målet efter den muntliga förhandlingen.
Uppdaterad
2019-08-30