• Innehåll
  • Navigation
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
Till Sveriges Domstolar
  • Ämnen
  • Domar och beslut
  • Tjänster och blanketter
  • Jobba hos oss
  • Nyheter
  • Om tingsrätten
Till Sveriges Domstolar
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
  • HemÄmnenDomar och beslutTjänster och blanketterJobba hos ossNyheterOm tingsrätten
    1. Ämnen
    2. Familj
    3. Föräldrar och barn
    4. Fastställande av föräldraskap
    5. Signera och skicka ansökan om fastställande av moderskap

    Signera och skicka ansökan om fastställande av moderskap

    Här kan du signera och skicka in en ansökan om att fastställa moderskap genom vår e-tjänst. Du betalar även in ansökningsavgiften på 2 800 kr med tjänsten.

    Innan du startar

    • Gör klart din ansökan. I tjänsten skapas inga dokument.
    • Se till att du har personbevis.
    • Du måste spara dokumenten i PDF-format. Tillsammans kan de vara på maximalt 20 MB.
    • Om du har sekretesskydd i folkbokföringen eller har behov av sekretesskydd ska du inte använda e-tjänsten.

    Logga in och betala

    • Du loggar in och signerar med e-legitimation.
    • Välj "Stämning T-mål" i e-tjänsten
    • Kostnaden för att ansöka om stämning är 2 800 kr och du betalar med kort i e-tjänsten.

    Så fungerar e-tjänsten

    • I tjänsten laddar du upp dina handlingar i PDF-format.
    • Om du loggar ut från tjänsten förlorar du det du har påbörjat.
    • Du kan bara vara inaktiv 15 minuter, sedan loggas du ut automatiskt. Du har en timme på dig totalt.
    Signera och skicka handlingar digitalt

    Frågor och svar

    Hur gör jag om jag inte kan eller vill använda tjänsten?

    Det går alltid bra att skicka in handlingar till domstolen på papper med hjälp av posten istället.

    Personbeviset kom med posten – kan jag skicka det?

    Ja. Du kan skanna eller fota personbeviset, och sedan spara dokumentet som en PDF. Då kan du ladda upp det i e-tjänsten.

    Vart vänder jag mig med frågor om e-tjänsten?

    Du kan ta kontakt med tingsrätten om du har frågor om e-tjänsten.

    Kan jag logga ut och sedan logga in igen och göra klart min ansökan?

    Nej. Om du har loggat ut sparas inte det du eventuellt redan gjort. Om du har signerat och skickat in din ansökan kan du inte heller logga in i efterhand och se handlingarna.

    Får jag någon bekräftelse på att jag skickat in en ansökan?

    Ja, du får e-post som visar att du skickat in handlingar till tingsrätten. Du får också ett kvitto på att du har betalat ansökningsavgiften.

    Uppdaterad
    2021-10-28

    Linköpings tingsrätt

    Postadress
    Box 365
    581 03 Linköping
    linkopings.tingsratt@dom.se

    Länkar

    • Om webbplatsen och digitala kanaler
    • Behandling av personuppgifter
    • För dig som journalist
    • Tillgänglighet

    Mer om oss

    • Kontakt
    • Lediga jobb
    logotyp