Kammarrätten i Göteborgs logotyp
 

Kommun får inte överklaga beslut om ordningsvakter

Mål: 4019-19, 4626-18, 3092-19
Kammarrätten har meddelat dom i ett antal avgöranden där en kommun ansökt hos Polismyndigheten om att få förordna ordningsvakter avseende vissa platser, med innebörden att platserna ska fastställas som s.k. förordnandeområden enligt 3 § lagen om ordningsvakter. De ställningstaganden som Polismyndigheten meddelat med anledning av ansökningarna har dock inte varit beslut enligt lagen om ordningsvakter och har inte heller haft sådana verkningar för kommunen att de kunnat överklagas.

Målen rör ansökningar från Göteborgs kommun, Mariestads kommun och Staffanstorps kommun om att få förordna ordningsvakter men innehåller inte några ansökningar för specifika ordningsvakter som kommunerna vill förordna. Kommunerna vill i stället på förhand få besked om att ansökta områden utgör sådana områden där ordningsvakter kan få förordnas.

  • Lagen om ordningsvakter ger inte kommunerna någon rätt att ansöka om att få förordna ordningsvakter utan lagen förutsätter att det är en enskild ordningsvakt som ansöker om förordnande, säger kammarrättslagmannen Petter Classon.

Dessutom framgår av tillämpliga bestämmelser att Polismyndigheten inte ska fatta särskilda beslut om förordnandeområden. I stället ska Polismyndigheten inom ramen för ett och samma beslut pröva om aktuella områden uppfyller villkoren för förordnandeområde och om den enskilda ordningsvakt som ansökan avser uppfyller kvalifikationskraven.

Då aktuella mål rör ansökningar från kommuner och inte innehåller eller behandlar några ansökningar avseende förordnande av enskilda ordningsvakter kan de olika ställningstagandena från Polismyndigheten inte anses vara beslut enligt lagen om ordningsvakter.

Enligt kammarrättens majoritet har Polismyndighetens ställningstaganden därför inte sådana verkningar att de är överklagbara. Överklagandena skulle därför ha avvisats av förvaltningsrätten i samtliga aktuella mål. En av rättens ledamöter är dock skiljaktig i två av tre domar och anser att Polismyndighetens beslut utformats på ett sådant sätt att de är avsedda att uppfattas som bindande beslut och därför ska kunna överklagas trots att de inte är fattade i enlighet med lagen om ordningsvakter. Den skiljaktiga ledamoten är vidare av uppfattningen att Polismyndigheten därför fattat beslut utanför sin beslutskompetens varför besluten ska undanröjas.

Faktaruta

Regeringen beslutade den 21 november 2019 att en särskild utredare ska göra en översyn av regelverket för ordningsvakter. Av Justitiedepartementets kommittédirektiv (Dir. 2019:89) framgår att utredaren bl.a. ska analysera om det finns ett behov av att särskilja den enskilda ordningsvaktens förordnande från de förordnanden som idag avser s.k. förordnandeområden samt ta ställning till vem som bör kunna ansöka om ett visst förordnandeområde.