Inlämningstjänst för myndigheter

Du som arbetar på en myndighet kan använda e-tjänsten för att skicka in handlingar till en domstol. När du använder e-tjänsten säkerställer du att alla obligatoriska handlingar och uppgifter ges in.

Till e-tjänsten "Inlämningstjänst för myndigheter"

När kan du använda e-tjänsten?

För att använda tjänsten ska du arbeta på en myndighet och ha en e-postadress registrerad på en myndighetsdomän. Vissa organisationer som har myndighetsutövning, till exempel A-kassor och myndighetsförbund, kan också använda tjänsten.

Du kan skicka handlingar till alla domstolar, utom hyres- och arrendenämnder och migrationsdomstolar. 

Du kan ladda upp handlingar som inte har ett lagstadgat krav på underskrift. Det innebär att du kan lämna in överklaganden av myndighetens beslut, ansökningar, anmälningar, handlingar i pågående mål och underställningar.

Handlingar med sekretess

Lämna aldrig in handlingar som innehåller uppgifter som omfattas av sekretess till skydd för rikets säkerhet (15 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen) via inlämningstjänsten.

Andra handlingar som omfattas av sekretess får gärna lämnas in via tjänsten.

Skicka handlingar var för sig - sammanfoga inte

Sammanfoga inte handlingar och skanna inte separata handlingar till en fil. Du kan heller inte lämna in handlingar i så kallade PDF-portföljer.

Filtyper och storlekar

Alla domstolar kan ta emot PDF. Vissa domstolar kan också ta emot andra filtyper. Hur stora filer som kan laddas upp är också olika.

Så här fungerar e-tjänsten

Frågor och svar

PDF-dokument

Kontroll och säkerhet

Domstolar och handlingar

Har du frågor?

Om något inte fungerar eller om du har frågor (som du inte hittar svaret på ovan) kan du ta kontakt med aktuell domstol. 

Uppdaterad
2025-08-15