Arbetsbeskrivning
Att arbeta som beredningsjurist i Högsta förvaltningsdomstolen innebär bland annat en möjlighet att
- arbeta tillsammans med några av Sveriges främsta jurister,
- arbeta i en trivsam miljö med trevliga arbetskamrater, och
- få inblick i prejudikatbildningen på förvaltningsrättens område.
På Högsta förvaltningsdomstolen arbetar 3–4 beredningsjurister. Arbetet som beredningsjurist är självständigt men man samarbetar också mycket med domstolshandläggare, justitiesekreterare och justitieråd. Beredningsjuristerna bereder och inkorgsgranskar bland annat samtliga så kallade tvångsvårdsmål (mål enligt LVU, LVM, LPT och LRV) samt kriminalvårdsmål. I arbetet ingår att göra en bedömning av om mål kan vara prejudikatintressanta, dvs. lämpliga att föredra för eventuellt prövningstillstånd.
Beredningsjuristerna är föredragande i mål som kan avgöras av ett justitieråd. I detta arbete, som sker både skriftligt och muntligt, arbetar de direkt mot ett visst justitieråd (en kabinettsordförande) som fattar slutligt beslut i målen.
Om beredningsjuristen bedömer att ett mål kan ha prejudikatintresse gör beredningsjuristen en mindre rättsutredning och lämnar denna tillsammans med ett motiverat förslag till lösning till en justitie-sekreterare. Beredningsjuristen deltar sedan vid själva föredragningen i de fall justitiesekreteraren föredrar målet muntligen inför flera justitieråd.
Utöver dessa målrelaterade arbetsuppgifter deltar beredningsjuristerna i verksamhetsövergripande arbetsgrupper och i arbetet med att ta fram och uppdatera interna styrdokument.
Kvalifikationer
För att komma i fråga för arbetet som beredningsjurist krävs att man är notariemeriterad med mycket goda notariebetyg. Om man har gjort notarietjänstgöringen vid allmän domstol ska man också ha erfarenhet av arbete som föredragande jurist i allmän förvaltningsdomstol. Det krävs att man är en mycket skicklig och effektiv jurist med stor organisatorisk förmåga. Man ska vilja ta ansvar och kunna arbeta med en hög grad av självständighet och ha en god samarbetsförmåga. Urvalet bland de sökande görs främst utifrån notariebetygen. Därutöver har referenstagningen stor betydelse.
Hur ansöker man?
Högsta förvaltningsdomstolen genomför rekrytering vid behov. Lediga anställningar utannonseras inför varje rekrytering, både här på vår egen webbplats och på www.domstol.se
Hur går rekryteringsprocessen till?
Högsta förvaltningsdomstolen kallar de sökande som kan komma i fråga för anställning till en intervju. Intervjuerna genomförs under ledning av två beredningschefer och en administrativ fiskal. Efter intervjuerna hämtar domstolen in referenser och fattar därefter beslut om vem eller vilka som ska erbjudas anställning.
Vill du veta mer?
Om du har frågor är du välkommen att kontakta beredningschef Lisa Englund Krafft, tel. 08-561 676 00.