Mål: PMT 14821-21
Avgörande
I ett mål om otillbörlig marknadsföring avseende mobiltjänster har Patent- och marknadsöverdomstolen haft att bedöma om påståenden från en näringsidkare har varit vilseledande. Domstolens prövning har omfattat påståenden att näringsidkaren har Sveriges bästa mobilnät och att näringsidkarens mobilnät blivit utnämnt till det bästa mobilnätet i test. Det har också varit fråga om marknadsföringspåståenden med innebörden att näringsidkaren har Sveriges bästa mobilnät enligt svenska folket och liknande påståenden med hänvisning till en konsumentundersökning.
Patent- och marknadsöverdomstolen har inledningsvis konstaterat att det är tillåtet att i marknadsföring använda resultat från tester och undersökningar. Testen och undersökningarna måste dock uppfylla ett vederhäftighetskrav. Resultaten får inte heller användas på ett missvisande sätt. Domstolen har funnit att ett test eller en undersökning som utförts på ett gediget och professionellt sätt av testinstitut, branschtidskrift eller liknande kan godtas om det inte framkommit några särskilda omständigheter som ger anledning att ifrågasätta testresultaten eller den genomförda undersökningen som sådan.
Patent- och marknadsöverdomstolen har funnit att i de fall där näringsidkaren har påstått att företaget har Sveriges bästa mobilnät och liknande påståenden och där marknadsföringen har utformats på ett sådant sätt att det inte tydligt framgår att påståendet avser resultatet i ett kvalitetstest och där marknadsföringen saknar hänvisning till det aktuella testet, uppfattar konsumenten påståendet enligt sin ordalydelse, nämligen som ett reservationslöst påstående om att näringsidkaren har Sveriges bästa mobilnät. Eftersom tillräcklig utredning för att styrka ett så generellt och långtgående påstående inte presenterats har marknadsföringen i dessa delar bedömts som vilseledande och otillbörlig. Detsamma gäller påståenden av innebörden att näringsidkaren tillhandahåller Sveriges bästa mobilnät enligt svenska folket med hänvisning till en konsumentundersökning, där domstolen bedömt att resultatet har använts på ett missvisande sätt. I dessa delar har domstolen meddelat näringsidkaren förbud att fortsätta med marknadsföringen.
Patent- och marknadsöverdomstolen har däremot, till skillnad från underinstansen, funnit att i ett flertal fall har marknadsföringen utformats på ett sådant sätt att det tydligt framgår att påståendet avser resultatet av ett kvalitetstest som det saknats anledning att inte godta utfallet av. I samtliga dessa fall har det antingen framgått av själva huvudpåståendet att det avsett resultatet av ett test eller så har det funnits tillräckligt tydliga hänvisningar till det aktuella testet. Domstolen har därför funnit att marknadsföring som utformats på detta sätt inte varit att bedöma som vilseledande. Grund för att meddela förbud har därmed saknats, varför underinstansens dom har ändrats i dessa delar.
Patent- och marknadsöverdomstolen har beslutat att domen får överklagas.